Wyrzeźbione mięśnie brzucha to marzenie każdego uprawiającego sport. W dzisiejszym poście przedstawię trochę faktów i mitów związanych z posiadaniem kaloryfera.

1. Chyba najczęściej powtarzana bzdura wśród wszystkich fitnessowych bzdur: Ćwicząc brzuszki spalamy tkankę tłuszczową.

Kiedy słyszę to stwierdzenie to aż dostaję gęsiej skórki. Przypomina mi się w tym miejscu historia koleżanki instruktorki, która swój cykl zajęć nazwała „Płaski brzuch” – na zajęcia te składało się 40 min kardio i ostatnie 15 min było poświęcone ćwiczeniom wzmacniającym mięśnie brzucha. Grupka oburzonych Pań dopadła instruktorkę po zajęciach i powiedziały, że beznadziejne takie ćwiczenia, bo miały być na mięśnie brzucha, a one przez 40 min musiały bezsensownie skakać i się strasznie spociły i zasapały, a ćwiczeń na brzuch było tyle, co kot napłakał. To wydarzenie potwierdza, że wciąż niestety panuje powszechne przekonanie, że zwały tłuszczu na brzuchu można pokonać wykonując brzuszki. Niestety brzuszki nie spalą nam tkanki tłuszczowej odłożonej na brzuchu. Spalić ją możemy tylko za pomocą ćwiczeń wytrzymałościowych (kardio) – czyli takich, które przyspieszają nasz puls i oddech. Mogą to być np.: bieganie, taniec, zajęcia z układami choreograficznymi lub na stepie, rowerek, orbitrek itp. Możemy od razu z ćwiczeniami kardio wykonywać serie ćwiczeń wzmacniających brzuch, ponieważ kiedy spali się nam już tkanka tłuszczowa, odsłonią nam się pięknie zarysowane mięśnie, które byłyby schowane pod warstwą tłuszczu, gdybyśmy do treningu nie włączyli ćwiczeń wytrzymałościowych.

2.       Kolejny mit : Dieta nie ma nic do pięknie zarysowanych mięśni brzucha.

Otóż ma. Pewnie słyszeliście popularne powiedzenie, że mięśnie brzucha buduje się w kuchni. To tez nie do końca prawda, ale faktem jest, że 60-70 % sukcesu to dobrze skomponowana dieta, która ma zadziałać tak samo, jak ćwiczenia kardio, czyli wyeliminować zbędny tłuszczyk i odsłonić wypracowane przez nas mięśnie. Czyli prawdą będzie powiedzenie, że mięśnie brzucha buduje się na siłowni, ale odsłania się dzięki dobrze skomponowanej diecie.

3.       Następny mity dotyczą tego, jak często ćwiczyć ta grupę mięśniową i jak długo trzeba czekać na efekty.

Panuje powszechne przekonanie, że mięśnie brzucha powinno się ćwiczyć codziennie. Ja osobiście jestem innego zdania.