Zdrowe odżywianie to nic innego jak dostarczenie organizmowi wszystkich niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania i rozwoju organizmu składników odżywczych w odpowiednich do jego potrzeb proporcjach. Aby cieszyć się zdrowiem, dobrym samopoczuciem i witalnością zaleca się prowadzenie trybu życia zgodnie z poniższymi zasadami:

1. Spożywanie regularnych posiłków, 4-5 w ciągu dnia średnio co 3-4 godziny – co skutkuje uregulowaniem przemiany materii, dzięki czemu organizm o określonych porach jest nastawiony na trawienie pokarmu.

2. Picie przynajmniej 1,5 litra dziennie niegazowanej wody, oraz spożywanie co najmniej 2,5 l/dzień wszystkich płynów (włączając w nie również spożyte zupy)

3. Ograniczenie do minimum spożycia soli oraz glutaminianu sodu. Sól oraz glutaminian sodu, czyli kolejna pochodna sodowa zatrzymują wodę w organizmie ponadto te związki są odpowiedzialne w największym stopniu za podwyższanie ciśnienia krwi co przy nieodpowiednim odżywianiu może szybko doprowadzić do nadciśnienia.

3a. Ograniczenie do minimum spożycia cukru, białej mąki oraz aspartanu. Biała mąka podczas obróbki ziarna traci wszystko co w nim najwartościowsze stąd sama stanowi jedynie źródło kalorii i wysokiego indeksu glikemicznego. Cukier podobnie jak mąka to produkt rafinowany stąd pozbawiony jest substancji biologicznie czynnych składników mineralnych, witamin. Cukier spożywczy to czysta sacharoza którą cechuje wysoki indeks glikemiczny oraz duża zawartość kalorii, co przy dużym spożyciu powoduje odkładanie się tkanki tłuszczowej oraz skoki insuliny co w następstwie prowadzi do cukrzycy.

4. Unikanie częstszego niż 1 raz w tygodniu spożycia jedzenia typu fast food przyrządzonego w warunkach innych niż domowe. Sporządzając dania typu fast food w warunkach domowych mamy pod kontrolą ilość dodanej soli, cukru a naszej produkcji dania pozbawione są chemicznych dodatków i konserwantów gdyż sami dokonujemy wyboru z czego je sporządzamy. Dania w typowych barach fast foodowych bogate są w przetworzone produkty i półprodukty oraz konserwanty tak by zmniejszyć koszty ich wyprodukowania.

5. Ograniczenie spożycia żywności przetworzonej – ubogiej w składniki odżywcze i witaminy.

6. Ograniczenie spożycia słodyczy (za wyjątkiem gorzkiej czekolady i miodu). Słodycze często zawierają syrop glukozowo-fruktozowy, który tak naprawdę składa się z fruktozy- cukru prostego w największym stopniu odpowiedzialnego za odkładanie się tkanki tłuszczowej.

Tagi: zdrowie, odżywianie, warzywa.