Jak zapanować nad myślami gdy w naszej głowie jest taki szum? Jesteśmy tylko ludźmi i pokusa by oceniać innych jest dla nas czymś naturalnym. Oczywiście porównywanie tego jak wyglądamy, myślimy albo działamy w odniesieniu do pozostałych osób nie zawsze jest dla nas czymś przyjemnym. Zwłaszcza gdy w tym porównaniu uważamy się za „gorszych”.

Jeśli zdarza Ci się porównywać do innych i łapać przez to tzw. doły, ten wpis jest dla Ciebie. Przygotowałem dziś ćwiczenie, dzięki któremu będziesz w stanie świadomie zauważać i kontrolować swoje osądzające myśli. Dzięki czemu to, jak myślisz stanie się bardziej obiektywne i pozwoli Ci uspokoić własne myśli podczas słuchania czy obserwacji innych.

Część I – Budowanie świadomości

1. Znajdź sobie kogoś do obserwowania. Pamiętaj by obserwowaną przez siebie osobę dobrze słyszeć i widzieć. Ważne jest, aby nie prowadzić z nią dyskusji. Tak będzie lepiej na potrzeby tego ćwiczenia.

2. Weź kilka głębszych wdechów i zacznij obserwować jedną lub kilka wybranych przez siebie osób.

3. Po kilku chwilach zacznij zwracać uwagę na myśli, które pojawiają się w Twojej głowie. Pamiętaj, jednak by na tym etapie ćwiczenia obserwować je jak najbardziej obiektywnie. Prawie tak, jakbyś oglądał film z kamery wideo. Oto przykładowe myśli, które czasem pojawiają się w mojej głowie:

Ale ten facet mnie irytuje…

Nie zgadzam się z tym co mówi…

Ulala, Ona to ma dopiero nogi…

Jeśli masz pod ręką coś do pisania i chcesz zapisywać swoje myśli, możesz śmiało to robić.

Tagi: myśli, samoocena, obserwacja, ćwiczenie.