Kontuzje zdarzają się nam wszystkim, a w szczególności osobom, które intensywnie trenują. Sam w ostatnim czasie doświadczyłem urazu kostki, niestety tak to jest jak się chce uprawiać sport, który dawno temu się porzuciło. Mowa tu o piłce nożnej – postanowiłem wybrać się z chłopakami na halę i skończyło się skręconą kostką. Oczywiście w swojej obronie mogę powiedzieć, że rozgrzałem się odpowiednio jednak nie wziąłem pod uwagę faktu, że ta kostka już kiedyś była poważnie uszkodzona.. Miałem nieprzyjemność doświadczyć pęknięcia torebki stawowej :/ Na szczęście tym razem skończyło się na opuchliźnie i kilkudniowym unieruchomieniu. Błąd jaki popełniłem to – nieodpowiednie zabezpieczenie kontuzjowanej nogi, wystarczyło użyć jakiejś opaski elastycznej. Teraz mam nauczkę. Dlatego by przestrzec innych podam wam parę sposobów jak uniknąć kontuzji.

1. Rozgrzewka i rozciąganie – podstawa chyba każdemu znana bez tego nie ma co zabierać się za jakikolwiek trening.

2. Dostosowanie intensywności treningu do jego fazy i stopnia zaawansowania – pamiętajmy by w początkowej fazie treningu nie szaleć z intensywnością i obciążeniami (w przypadku treningu siłowego). Druga sprawa zaawansowanie – jeśli jesteś początkującym to te paręnaście pierwszych treningów nie powinieneś w ogóle szaleć.

3. Zadbaj o ochronę kontuzjowanych wcześniej kończyn – to ten punkt którego ja niestety nie przestrzegałem. Jeśli kiedyś miałeś uraz używaj podczas treningu opasek elastycznych, stabilizatorów – ogólnie dbaj by poprzednie kontuzje się nie odnowiły.

4. Obuwie – Obuwie to bardzo istotna sprawa – pamiętaj by dobrać je odpowiednio do dyscypliny. Inne buty będą dobre na siłownie, inne do biegania, a jeszcze inne do gry np. w piłkę nożną. Tutaj polecam blogi o bieganiu. Na niektórych z nich można znaleźć naprawdę ciekawe informację odnośnie obuwia. Przydatny też będzie sprzedawca w sklepie sportowym.

Tagi: kontuzja, ból, sport.