Umiejętność przekazywania własnych poglądów i myśli w sposób konstruktywny to jedna z tych zdolności, która przydaje się bez względu na osoby z którymi rozmawiasz lub stanowiska na których się znajdujesz. Chyba nikt z nas nie chce być postrzegany z osobami o których mówi się w sposób negatywny, tym bardziej gdy większość z Twoich wypowiedzi będzie kojarzyła się z krytyką i brakiem jakiejkolwiek empatii. Dlatego też wiedza na temat tego jak udzielać informacji zwrotnej przydaje się, gdy zależy nam na komunikowaniu się w sposób skuteczny i przynoszący jak najwięcej korzyści nie tylko Tobie, ale i Twojemu rozmówcy.

Właściwie udzielona informacja zwrotna nie tylko jest w stanie zainspirować i pokazać sens w tym co robimy. Może również stać się skutecznym akceleratorem na drodze do sukcesu każdego z nas. Pamiętam, że jeszcze kilka lat temu pojęcie informacji zwrotnej kojarzyło mi się wyłącznie z klęcznikiem przed swoim przełożonym, który nie miał dla mnie nawet jednego miłego słowa. Do dziś zresztą podczas wielu warsztatów spotykam się z opiniami, że informacja zwrotna jest niczym innym jak reprymendą od szefa za wykonaną pracę. Na szczęście z upływem czasu ulega to zmianie, choć jestem pewien, że istnieje jeszcze wiele firm dla których pojęcie to od wielu lat ma ten sam cel.
Kiedy udzielać informacji zwrotnej

Tak naprawdę nigdy nie spotkałem się ze sztywnymi zasadami na temat udzielania informacji zwrotnej. Dla mnie skuteczna i konstruktywna informacja zwrotna to informacja oparta na faktach, która jest korzystna z punktu widzenia mojego rozmówcy jak i mnie.Warto tu dodać, że zadaniem informacji zwrotnej poza przekazaniem samego komunikatu jest pewna wartość, która ma wniesie coś samemu odbiorcy.Będzie inspiracją, pokaże mu nowe możliwości, zachęci do wprowadzenia zmian albo po prostu zmotywuje do namysłów.

Wielokrotnie w swojej praktyce coacha spotkałem się z osobami, które podczas naszych spotkań nie dostrzegały tego co widziałem ja. Sposób wypowiedzi, mowa ciała czy to jak postrzegały rzeczywistość dawało mi często wiele informacji o tej osobie. Wówczas gdy była taka potrzeba oraz gdy mój klient wyraził zgodę i chęć na taką informację dzieliłem się z nim własnymi obserwacjami, pokazując mu swój punkt widzenia. Robiłem to przede wszystkim po to by dostrzegł rzeczy na które wcześniej nie zwracał uwagi, by zyskał dzięki temu kolejny punkt widzenia sytuacji w której się znajdował.Bardzo często dzięki takiej informacji klient miał okazję uporządkować swoje myśli i posunąć się dalej w całym procesie coachingowym.

Jak udzielać informacji zwrotnej

Jak już mogłeś przeczytać wcześniej, głównym celem udzielenia informacji zwrotnej jest zachęcenie naszego odbiorcy do refleksji nad jej treścią.Nieprawidłowo sformułowana lub źle przekazania informacja zwrotna może zostać odebrana jako krytyka, która jest pierwszym krokiem do wywołania zupełnie innych efektów niż sobie to wcześniej zaplanowaliśmy.

Tagi: poglądy, informacja zwrotna, rozmowa, krytyka, empatia.