Oliwa z oliwek – ostatnimi czasy bardzo popularna – stanowi cenne źródło jedno- i wielo- nienasyconych kwasów tłuszczowych przyczyniających się m.in. do zachowania równowagi między „złym” i „dobrym” cholesterolem w organizmie.

Oliwa z oliwek zawiera 14% tłuszczów nasyconych- niezbyt pożądanych w naszej diecie, 77% jednonienasyconych i 9% wielonienasyconych. Stołowa łyżka oliwy pokrywa w 10% dzienne zapotrzebowanie na witaminę E (jeden z najaktywniejszych przeciwutleniaczy zwalczających wolne rodniki odpowiedzialne min. z procesy starzenia). Oprócz witaminy E bogata jest również w witaminy A i D oraz minerały takie jak potas, wapń i magnez. Oliwa z oliwek odznacza się dużą opornością na utlenianie ze względu na skład kwasów tłuszczowych: 68% kwas oleinowy, 10,5%, kwas linolowy, zaledwie 0,67% kwas linolenowy. Kwas oleinowy jest 10-krotnie bardziej podatny na utlenianie niż tłuszcze zwierzęce, ale też 10-krotnie mniej podatny niż kwas linolowy omega-6, który jest głównym składnikiem olejów roślinnych. Stąd wniosek, że jeśli cokolwiek smażyć to tylko na tłuszczach zwierzęcych, w następnej kolejności na oliwie – ale nie na olejach!!, które pod wpływem wysokiej temperatury ulegają rozkładowi do związków mających rakotwórcze działanie na nasz organizm. Decydując się na smażenie na oliwie pamiętajmy, że większą część cennych składników oliwa traci właśnie pod wpływem wysokiej temperatury.

Najcenniejsza jest oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia na zimno, czyli extra virgin (doskonały smak, zapach i kwasowość – poniżej 0,8%). Oliwa z kolejnych tłoczeń ma gorsze właściwości, gdyż poddawana jest rafinacji i oczyszczaniu. Często w celu nadania lepszych właściwości gorszym gatunkom oliw miesza się je z oliwami extra virgin.

Jak wybrać dobra oliwę?

Wybierając oliwę wśród sklepowych półek pamiętajmy o kilku cennych wskazówkach:

1.POCHODZENIE. Najlepsze oliwy produkowane są w Grecji, na południu Włoch oraz w Hiszpanii – wybierając oliwę dobrze jeśli pochodzi z tych właśnie krajów.

Tagi: oliwa, zdrowie, cholesterol, oliwa z oliwek, jak wybrać dobrą oliwę, witaminę E.