Pomysł oglądania sztuki teatralnej w kinie wydaje się zaskakujący i nieco absurdalny. Występom aktorów na żywo, tuż przed oczami widzów towarzyszy przecież niezwykła i nieporównywalna z niczym innym atmosfera. Co zatem dzieje się ze wszystkimi emocjami, gdy zamiast sceny mamy przed sobą ogromny ekran? Moim zdaniem, dzięki temu można jeszcze lepiej skupić się na treści i zwrócić uwagę na każdy szczegół. Nie trzeba się bać, że przegapi się coś istotnego. Różne ujęcia z kamer, zbliżenia, no i w tym wypadku tłumaczenie dialogów sprawia, że przeżycia stają się intensywniejsze i z pewnością niezapomniane.

Gdy w styczniu tego roku wybrałam się na znakomite przedstawienie pt. „Frankenstein” oparte na klasycznej powieści Mary Shelly, nie spodziewałam się, że będę miała kolejną okazję na podobne doświadczenie. Zachwyciła mnie interpretacja, warstwa artystyczna oraz gra aktorska Benedicta Cumberbatcha i Johna Lee Millera. Zachęcona obecnością nazwiska Toma Hiddlestona i Marka Gatissa w obsadzie, niedawno postanowiłam zobaczyć również „Koriolana”. Jest to inscenizacja tragedii Williama Szekspira, datowanej na 1607 rok.

Akcja ma miejsce w Rzymie, w którym powstają liczne zamieszki z powodu odebrania obywatelom zapasów zboża. Pomimo usilnych starań o uspokojenie tłumu przez Meneniusza Agryppę (Mark Gatiss), o złą sytuację obwinia się wybitnego przywódcę i dzielnego wojownika, Kajusza Marcjusza (Tom Hiddleston). Przepełnia go duma, wywyższa się, zachowuje się arogancko i z pogardą wobec ludu. Na wieść, że Wolskowie szykują się do walki wyrusza on do Corioles. Pomimo początkowo nieskutecznego szturmu i wycieńczenia, w końcu wraz z wojskiem podbija miasto. Marcjusz i jego odwieczny wróg, Tullus Aufidiusz (Hadley Fraser) spotykają się po raz kolejny bezpośrednio w boju. Starcie kończy się jednak, gdy żołnierze Wolskiego dowódcy wyciągają go z pola bitwy. Za wykazanie się ogromną odwagą, Kajusz otrzymuje przydomek Koriolan. Wkrótce ulega namowom matki, Woluminy (Deborah Findlay) i ubiega się o posadę kanclerza. Jego przemądrzałość i porywczość, podstępność trybunów oraz zmienność i niechęć ludu doprowadzają do konfliktu w senacie. Koriolan zostaje potępiony i skazany na banicję za zdradę Rzymu.

Tagi: teatr, kino, Koriolan, Rzym, William Szekspir.